Het logo van Deodatus
Het logo van SOS, gebaseerd op de stormseinpaal, is ontworpen door Jan Deodatus. Frans Schot schreef er een artikeltje over in de Jubileum-Miedbringer van 2012.
Het logo van SOS, gebaseerd op de stormseinpaal, is ontworpen door Jan Deodatus. Frans Schot schreef er een artikeltje over in de Jubileum-Miedbringer van 2012.
Waarom komen badgasten graag naar Terschelling? En waarom komen ze telkens terug? Op de website www.helpterschelling.nl over de plannen op het B&Y-terrein vind je veel persoonlijke antwoorden. Eén ervan luidt: "Naar daar waar het klopt". Wat klopt er dan? Terschelling klopt in beeld, schaal, beleving en diversiteit. Harmonie in wat je op het eiland, ziet, hoort, ruikt voelt en proeft. Dat maakt van Terschelling een eiland met een geheel eigen karakter. De landschapsstructuur en de bebouwing spelen in die unieke beleving een grote rol.
In 1998 moest ik een Waddencongres op Norderney toespreken. Dat eiland bestaat uit een karakterloos stadje vol kuurhotels, een vliegveld voor charters met kuurtoeristen, een haven en veel duin. Geen polder. Ik vertelde dat ik van 5 eilanden verderop kwam, "waar het vele keren mooier is dan hier, op Norderney". De zaal begon te fluiten.
In 1958 richtte Cees Doeksen deze brief aan de Terschellingers. De brief ligt aan de basis van de oprichting van de Stichting Ons Schellingerland (SOS) in 1962
Stichting Ons Schellingerland (SOS) bestaat dit jaar 50 jaar. Reden voor een feestje? Jee en na. Ik kijk in dit jubileumnummer van De Miedbringer 50 jaar terug en 5 jaar vooruit. In 1962 is SOS opgericht uit verontrusting over ongeremde groei van het toerisme, en van de bouwlust van hotels en recreatiewoningen op Terschelling. In de afgelopen 50 jaar - na de wederopbouw en vanaf 1962 - hebben we in Nederland, in Europa en in grote delen van de wereld een economische en welvaartsgroei gekend van ongekende omvang. Dit gold ook voor het toerisme, lange tijd groeisector nummer één.